Päivi Lipponen

Myönnettävä yksi uusi ydinvoimala lupa TVO:lle

 

Suomen pitää olla omavarainen sähkön suhteen. Nyt pitää panostaa neljännen sukupolven ydinvoimaloihin, joissa raaka-aineen tarve on minimissä ja jäte saadaan uudelleen käytettyä. Tulevaisuudessa siirrytään fuusioenergiaan ja ydinvoima on siirtymävaiheen ratkaisu. Ydinvoima tarjoaa tällä hetkellä sen kirjoituspöydän, jonka ääressä voidaan suunnitella tehokkaita tuulimyllyjä ja aurinkopaneeleja. 

 

Suomen teollisuus tarvitsee edullista ydinvoimasta saatua energiaa pärjätäkseen kansainvälisessä kilpailussa. Suomalainen yhteiskunta tarvitsee vientieuroja. Ilman vientiteollisuuden tuomaa tuloa emme voi edes pestä toistemme paitoja. Mielipidetiedusteluissa kansalaiset ovat vahvasti uusiutuvan energian käytön lisäämisen puolella. Voidaan siis päätellä, että kotitalouksilla on halu maksaa kalliimpaa hintaa energiasta.    

 

Ydinvoimaloihin liittyy aina riskejä ja voimala-alueiden turvallisuus on tärkeä asia. Jätteen kuljettamiseen on suhtauduttava vakavasti. Uudet ydinreaktorit on rakennettava jo olemassa olevien voimaloiden alueelle. Ydinjätteen loppusijoituspaikan on myös oltava valmis ja voimalan lähellä. Ydinjätettä ei tule kuljettaa ristiin rastiin Suomen rauta- ja maanteillä.

 

Ydinvoimakysymystä on tarkasteltava kokonaisuutena. 2020-luvun loppuun mennessä Loviisa-1 ja Loviisa-2 on uusittava. Reaktorit pitää korvata tehokkaammalla teknologialla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Käyttäjän timo kuva

Miksi ei voi antaa lupaa kaikille riittävän hyvän hakemuksen esittävälle ja antaa markkinavoimien määrätä montako projektia toteutuu? Tuskin kolme lupaa tarkoittaisi kolmea voimalaa.

Mielipidetiedusteluissa yleensä ihmiset vastaavat sen mukaan mitä haluaisivat olla kuin mikä on todellinen käyttäytyminen. Esimerkiksi luomuruoka saa mielipide tiedusteluissa paljon voimakkaamman kannatuksen kuin miten sen myynti näkyy kaupan kassalla. Samoin kaikki kilvan ylistävät kuinka kotimainen tuote on parempi eikä hiukan kalliimpi hinta haittaa... ja sitten kuitenkin ostetaan se halvalla aasiassa tuotettu tuote. Epäilen että kansa haluaa ja tarvitsee myös ekosähkön rinnalle edullista sähköä. Ainakin talven tyyninä pakkaspäivinä. Ja teollisuus sitä tarvitsee ainakin.

"Ydinvoimakysymystä on tarkasteltava kokonaisuutena. 2020-luvun loppuun mennessä Loviisa-1 ja Loviisa-2 on uusittava. Reaktorit pitää korvata tehokkaammalla teknologialla." Tästä tuskin kukaan on eri mieltä. Mutta miten yhden uuden luvan antaminen TVO:lle tähän auttaa? Sekavaa arvoisa kansanedustaja.

Jos ja kun liikenteessä aletaan korvata fossiilisia polttoaineita sähköön-polttokennoon (vety) pohjautuvilla ratkaisuilla tarvitaan lisää sähköä. Mistä sitä saadaan jos lupa annetaan vain yhdelle? Ostetaan rajan takaa Venäläisten vanhoista voimaloista? Subventoidaan kepulaisten risunpolttoa? Nyt järkikäteen kiitos!

Uutta energiarintamalla ei tapahdy kovin nopeasti, fuusio ym. voimalat tulevat käyttöön vuosikymmenten jälkeen. Yksi uusi voimala lisää ei vielä paranna tilannetta, tuonti, kivihiili ja Loviisa on korvattava, lisäksi sähköntarve lisääntyy liikenteen ja muun elämisen vaatimusten takia, vaikka teollisuus vähentäisikin käyttöä.
Tuuli ja bioenergia ovat marginaaalisia tuotannon lisiä.

Markkinoiden tarpeen tulee määrittää voimaloiden tarvet, pääkaupunkiseudun läheisyyteen olisi hyvä sijoittaa voimala, lämpöenergian hyödyntämiseksi.

Käyttäjän timo kuva

Olisi perin mukavaa jos kansanedustaja joskus lukisi ja kommentoisi näitä kommentteja.

TVO ei ole saanut edes Olkiluoto-3:a valmiiksi ajoissa. Suomi kärsii jo nyt PVO (TVO):n ja Fortumin ydinsähkökartellista. Fortumilla ei ole ollut mikään kiire ydinvoimalalle, koska se on hukannut rahat TGK-10:een Venäjän Aasian puolelle.

Fortumin ja PVO:n on suostuttava siihen, että jätteidenkäsittelykartelli avataan eikä määräävää markkina-asemaa jatkossa käytetä väärin.

Käyttäjän timo kuva

Pitääkö paikkansa, että lisäydinvoimaan annetaan lupa vain jos koko hallitusrintama on asiasta yksimielinen? Jos näin on niin tuskin nähdään uutta lupaa kun vihreät (käsittämättömästä ideologisesta periaattesta) ja kepu (omien sidosryhmiensä halusta päästä viljelemään energiaraaka-ainetta) pistävät kynsin hampain vastaan.

Mikä on Päivi Lipposen mielipiteen takana ?
Miksi lupa pitäisi antaa TVO:lle ?
On melko outoa, että kansanedustaja aloittaa lobbauksen yhden yhtiön puolesta.
Lähteekö YLE tonkimaan asiaa ?

T&T
Sähkömarkkinat | Tuula Laatikainen, 22.1.2009, 9:32

Suomen sähkön kulutus romahti kuin sotavuosina
Viime vuosi jää historiaan sähkömarkkinoilla. Sähkön kulutus yksinkertaisesti romahti.
Suomi kulutti sähköä vuonna 2008 ennätyksellisen 3,8 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna 2007.

Taantuman vuoksi lasku kiihtyi vuoden loppua kohden.
Teollisuus tarvitsi sähköä 7,1 prosenttia edellisvuotta vähemmän.
Rajuimmin eli 10,9 prosenttia sähkön kulutus kutistui metsäteollisuudessa.
Metallinjalostajien, kemianteollisuuden ja muun teollisuuden kulutus väheni yksi–kaksi prosenttia.

Suomen sähkön kulutus jäi 86,9 terawattituntiin. Vuonna 2007 lukema oli 90,4 terawattituntia.
Tiedot ilmenevät Energiateollisuus ry:n tänään torstaina julkistamista tilastoista.

Sähkön vienti Ruotsiin kasvoi 19,63% v. 2008.
_
h t t p ://www.tekniikkatalous.fi/energia/article207902.ece
_
Sähkön kulutustilasto
h t t p ://www.energia.fi/fi/tilastot/sahkotilasto/kaytto/sahkonkayttojaverkostohaviot

Sähkön tuotanto- ja vientitilasto
h t t p ://www.energia.fi/fi/tilastot/sahkotilasto/tuotanto/sahkontuotantotuontijavienti

Käyttäjän hannurainesto kuva

Siirtyessämme pikapuoliin sosialismiin ei meillä saa olla energiavajetta vaan sen runsasta ylitarjontaa. Sosislimi ei ole mikään takapajula, vaan kapitalmia korkeammalle kohonnut tuotantotapa nimen omaan tuotantosuhteiltaan. Moderni infrastruksuurihan siistyy suoraan kapitalsimista käyttöömme. Kapitaslismin tehtävähän on kehittää juuri tuotantovälineet hupippuunsa.

Merkittävä osa suomalasia sosialsiteja on nyt hyvin väärässä, vastustaessaan ydinvoimaa. He tuomitsevat alakavan sosialsimin sillä jankalaan asemaan, luomaan ensin lähes kaksikymmentävuotta kestävää energiaa teollisuutta. Ei meillä ole siihen aikaa, kapitalismissa porvaristo on tuhonnut teollisuuden, tuotantovälieent ja luultavasti tappanut merkittävän joukon teollisuuden erikoisosaajia.

Sosialismi on kansan parhaaksi, siksi siihen tulee satsata jo nyt kaikkin voimavaroin!!

Meidän tulee saada kolme uutta ydinvoimalaa. Natossa on meillä yli
800 miljoonaa asukasta turvassa venäläistä kammottavaa rikosta.
Ydinvoimaloita uusitaan. Hiilivoimalat jäävät uusittuina varakäyttöön.
Tehtävämme ei ole pitää rikosta pystyssä, vaan antaa sen hajota pois.
Kaasukin ehtyy pian kelvottomalta. Öljyn väheneminen nopeasti jatkuu.

Käyttäjän markolilja kuva

#8#

"Ei meillä ole siihen aikaa, kapitalismissa porvaristo on tuhonnut teollisuuden, tuotantovälieent ja luultavasti tappanut merkittävän joukon teollisuuden erikoisosaajia. "

Huh huh...onneksi en sittenkään lähtenyt tekuun lukemaan prosessiteollisuutta. Säilyy henkikulta kapitalismin pyörteissä.

"Mä lehden luin". Tämän aamuisessa Keskisuomalaisessa, etusivulla on puole sivun TVOn mainos. Sen sanoma on, että, se katsoo olevansa hyvä vaihto- ehto uuden ydinvoimalan rakentajaksi. Onko tämä sattuman sanelemaa- minä vaan kysyn? Vaalit lähestyvät ja rahoituksen turvaamiseksi on hyvä olla liikkeellä ajoissa. Parhaat paistit saa se joka on ensinnä leikkaamassa- vastaan minä-.
Nyt rakenteilla olevan voimalan lopullisia kustannuksia ei voi edes arvioida. Lisäkisi viivästymisen aiheuttamat. Kukaan ei voi myöskään arvioida mikä tulee olemaan voimalan tuottaman sähkön kustannushinta. Se ei ole läheskään niin edullista kuin on annettu ymmärtää. Teollisuus tarvitsisi edullista sähköä. Se tarkoittaa, että tavallinen kuluttaja saa varautua hulppeasti suureneviin sähkölaskuihin tulevaisuudessa.
Lisäksi on mahdollista, että meillä jää ydinvoimaloita joiden tuottamaa sähköä ei tulla edes tarvitsemaan. Tämänkin vaihto-ehdon maksaa tavallinen kuluttaja, eikä Päivi Lipposen perhe.

Erikoista että Lipponen otsikossaan liputtaa nimenomaan TVO:n puolesta mutta itse tekstissä ei löydy minkäänlaista viittausta siihen miksi juuri tämä yhtiö?

Käyttäjän hannurainesto kuva

10. Et tainnut ymmärtää viestini sisältöä oikein. En minä se tässä ole kenenkään tapaja, vaan kapitalistinen, porvarillinen yhteiskuntamme. Joka vuosi mm. 1500 suomalaista ottaa itseltään hengen, joista läänin oikeuslääkärin mukaan 80 % muusta kuin omasta syystään.

Elämmehän jo nyt tilanteessa, jossa kapitalismi on pystyssä vain ottamalla velkaa meidän nimiimme. Me emme kuitenkaan sitä velkaa heidän puolestaan maksa, joten pää tulee vetävän käteen ennen kuin uskottekaan. No aikooko porvaristo selvitä tästä ilman kansanmurhaa ja luovutta vallan vain tieteellisin argumentein perustellen?

Teillä porvari plantuilla on kierot ajatukset, mutta olettekin kieron, sairaan, ahneen yhteiskunna typeriä penikoita!

"Loviisan reaktorit on korvattava uudella tehokkaammalla teknologialla" !!!!!!!!!!! Taas kerran toivoisi, että kansanedustajat ymmärtäisivät edes jotain siitä mitä haluavat. 2020-luku on melkein huomenna eikä energia-alan ammattilaisilla ole hajuakaan siitä millaisella "tehokkaammalla" tekniikalla voisi ydinvoimalan korvata, paitsi uudella ydinvoimalalla.
Päivi Lipposella sen sijaan ilmeisesti on. Hänen pitäisi se kiireesti kertoa, jotta tietämättömät energiainsinöörit voisvat ryhtyä investointia valmistelemaan.
Ruotsissa tehtiin 1985 päätös, että ydinvoima pitää sulkea vuoteen 2010 mennessä ja korvata uusilla vielä keksittävillä energialähteillä. Sellaisia ei 25 vuodessa keksitty ja tulos oli se, että ydinvoimatehoa on Ruotsissa nyt enemmän kuin päätöstä tehtäessä, vaikka yksi ( yksityinen) laitos viherpiipertäjien mieliksi suljettiinkin veronmaksajan rahoilla. Päivi on nyt vähän jälkijunassa, tuo usko tuleviin tekniikan ihmeisiin on jo koeteltu naapurissa.

Nyt rva Lipposen vaalirahoitus vuoden 2011 eduskuntavaaleissa on turvattu. Paljonkohan TVO antaa tukea?

Joku kysyi miksei kansanedustaja Lipponen kommentoi? Eihän hän voi millään ehtiä kun pitää hoitaa lapsia ja Paavoa ja koiraa ja tehdä töitä eduskunnassa ja luennoida yliopistolla tai jos ehtii niin on supernainen. Siihenkö kaikkien on pyrittävä. Vai onko niin, että Paavo kirjoittaa Päivin koneella ja salasanalla?

ELÄMME JO VALLANKUMOUKSELLISESSA TILANTEESSA

www.markusreed.julkaisee.fi ”Räsäsen seinälehti”
Suomen punaisin Päätoimittaja Markus ”Red” Räsänen kommentoi:

VALLANKUMOUS EI ODOTA ENÄÄ TYHJIÄ LUPAUKSIA

"Ydinvoimakysymystä on tarkasteltava kokonaisuutena. 2020-luvun loppuun mennessä Loviisa-1 ja Loviisa-2 on uusittava. Reaktorit pitää korvata tehokkaammalla teknologialla."

Ai ne on korvattava ranskalaisella "turbo" mallilla. Eipäs hättäillä.

Vain nämä tarvitaan, ei muuta tai sitten ei niitäkään.
Lue lehteni sivulta "Operaatio ihminen".

Käyttäjän wonterghem kuva

Suomen pitää olla omavarainen sähkön suhteen.

Miksi?
Suomi ei ole oikeastaan missään muussakaan enää omavarainen.

Käyttäjän timo kuva

Miksi? Suomi ei ole oikeastaan missään muussakaan enää omavarainen.

Talvella olisi aika veemäistä jos itänaapuri vetää toimitukset poikki ulko/sisäpoliittisista syistä. Järki käteen.

ELÄMME JO VALLANKUMOUKSELLISESSA TILANTEESSA

www.markusreed.julkaisee.fi ”Räsäsen seinälehti”
Suomen punaisin Päätoimittaja Markus ”Red” Räsänen kommentoi:

VALLANKUMOUS EI ODOTA ENÄÄ TYHJIÄ LUPAUKSIA

Loviisa-2:n paineastia on varmaan maailman tarkimmin tutkittu, ennen käyttöön ottoa.
Kiitos siitä suomalaisten äärioikeistolaisten veijareitten.

Nyt nämä tyypit eivät ole mitenkään huolestuneita, vaikka Olkiluodon rakenteilla olevasta laitoksesta löytyy suorastaan pöyristyttäviä laiminlyöntejä turvajärjestelmien suunnittelusta.

Eivät nämä asiat saa olla poliittisia pelinappuloita.
Eivät turvallisuusasiat saa myöskään olla taloudellisia kähmintäasioita.
Tuntuu, aivan kuin olisi ollut yritys.

Siinä Lipponen on oikeassa, että uusia alueilta ei ole syytä tuhota ydinvoiman takia. Viimeinen puhtaampi Itämeren osa, Perämeri ei kestä ydinvoimalan tuomaa lämpökuormaa saastumatta, sillä siellä on jo suuri typpi- ja fosforikuormitus. Sinilevät lisääntyisivät matalalla rannikolla räjähtysmäisesti aika ajoin. Perämerellä veden vaihtuminen on minimaalista ja suolapitoisuus pieni, vain 0,1-0,3 %.
Sitäpaitsi Fennovoima on itseasiassa vähiten kotimainen ja sitä johtaa kartellirikollinen E.ON.

"Olisi perin mukavaa jos kansanedustaja joskus lukisi ja kommentoisi näitä kommentteja. "

Ei Lipposet tietenkään alennu niin rahvaaseen toimintaan kun keskustelu. Paavo Lipponenkin pääministerikautenaan vain jyrähteli Koivistomaiseen tyyliin, joten ei kai sentään vaimo keskustelemaan rupea tietenkään. Ovat tottuneet esittämään mielipiteitään YLHÄÄLTÄ.

Käyttäjän timo kuva

Jos ei viitsi keskustella niin kannattaa lukea ainakin tämä Isokallion kolumni tämänpäiväisestä Iltalehdestä: http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/2009101210397401_k1.shtml

Käyttäjän timo kuva

"Sitäpaitsi Fennovoima on itseasiassa vähiten kotimainen ja sitä johtaa kartellirikollinen E.ON. " Totta, mutta kolmas peluri toisi tervettä kilpailua ydinsähkömarkkinoille. Pääomalla ei ole kotimaata, joten TVO:n ja Fortumin suomalaisuudella on turha paukutella henkseleitä.

Kiitos hyvästä jutusta Päivi!
Mitä jos meillä Suomessa olisikin runsaasti halpaa ja päästötöntä energiaa ja sähköä esim vesi- ja ydinvoiman muodossa,
silloin ei olisi ongelmana nämä kasvihuonekaasupäästöt ja päästömaksut, olisimme maiden parhaimistoa päästöjen vähyydessä- vaikka elämmekin täällä kylmässä ja pimeässä Pohjolassa.
Vielä kun saisimme sähköautotuotannon liikkeelle äkkiä... Meillä on Litiumia runsaasti Kokkolan lähellä, mutta norjalaiset osti sen- halunnevatko jarruttaa koko hommaa, kuten öljybusines usein ennenkin on tehnyt?
Ja sitten näitä pienempiä hyötyjä:

1) Kotimaista talviruokaa:
Voimalaitosten lauhdutus-energialla voisi lämmittää suuret alat kasvihuoneita, jolloinka kotimaista (kasvihuone)ruokaa olisi talvellakin runsaasti ja edullisesti. Nythän suurin osa ydinvoimaloiden energiasta menee hukkaan mereen lämmitämään kaloja..
Ei tarvitsisi kuljettaa huonon makuisia raakoja tomaatteja lentokoneella Kanarialta tänne muutoin niin kylmään ja pimeään Pohjolaan.
Ilmastohyödyt olisivat melkoiset, kun lämmitys olisi päästötöntä ja säästyttäisiin lentokoneiden päästöiltä.
Kotimaiset viljelijät saisivat kurottua kiinni näitä kuuluisia luonnonhaittoja, kun ydinvoiman ylijäämä lämmöllä saisimme jopa paremmat olot kuin kuivassa Saharassa? Aitoja itsekannattavia työpaikkoja meidän kituvalle maataloudellemme.. Idearikkaiden Vaasan alueen kasvihuoneyrittäjien kanssa puhuin tästä viime kesänä Porin Jazzissa...
Rouva Anttila hoi! Miljardeja nielevien tukiasten ja massiivisen maatalousbyrokratian sijaan luodaan terveen yrittämisen edellytykset maatalouteen, verorahat säästyy näin sairaille, lapsille, vanhuksille, tulevaisuusinvestointeihin ?

2) Vältetään rakentamasta home-koteja, -koulja,- työpaikkoja:
Meille on syntynyt miljoonaa ihmistä koskeva terveys- ja talouskatastrofi huonon ilmastoinnin ja ylettömän energiansäästön nimissä 70-luvun öljykriisin jälkeen.
Mutta - kun voisimme runsaan edullisen sähkön avulla huolehtia hyvästä ilmastoinnista,riittävästä lämmityksestä, kosteudenpoistosta, lämmön talteenotosta, jne , välttyisimme jatkossa tuolta homepainajaiselta.
Ilmastointikoneet tarvii toki paljon sähköä, mutta hyödyt olisivat valtavat- vai mitä?

3) Lisää oikeita avoimen sektorin työpaikkoja perusteollisuuteen ja niiden alihankkijoille:
Kun meillä olisi tarjolla edullistä päästötöntä sähköä, tänne tulisi paljon sellaista perusteollisuutta, joille sähkön hinta on iso kustannuskompponentti. Näinhän on ollut koko sotien jälkeisen ajan- perusteollisuuden generoimalla vientituloilla on meidät koulutettu. Metsänomistajat sai hyvää hintaa puusta, tehtaalla maksettiin hyvää palkkaa, kuormaa-autot sai hyviä korvauksia kuljetuksistaan...
Perusteollisuuden laaja alihankintaverkosto saisi lisää töitä. Kuljetusfirmat, konepajat, It-firmat menestyis ja työllistäisi satoja tuhansia suomalaisia.

4) Runsaasti verotuloja hyvinvoivien yritysten ansioista:
Avoimen sektorin työntekijät ja yritykset maksaisi runsaasti veroja, joilla huolehdittaisiin hyvinvointipalveluista lapsille, sairaille, vanhuksille ja olisi rahaa korkekoulujen kehittämiseen ja muihin tulevaisuusinvestoihin....
... jne

Suomen oloissa päästötön ja edullinen energia tarkoittaa lähinnä ydinenergiaa, meillä kun ei ole Norjan vesivaroja.
Kuulen sieltä takapenkiltä nurinaa ydinjätteiden ym. ydinvoiman vaaroista?
Mutta ei hätää oikeasti, ydinjätteet "jäähtyy" nopeasti ja ovat arvokasta raaka-ainetta uuden 3. ja 4. polven voimaloille, joihin siirrytään laajasti lähivuosikymmeninä Aasiassa etupäässä.Ne syö nykyvoimaloiden jätteet lähes täysin, jolloinka ydinjäteongelma käytännössä poistuu.
www.world-nuclear.org/info/inf79.html
www.world-nuclear.org

Humanistilla onkin tarkkaa tietoa näistä asioista. ´
Aivcan hämmästyttävää!

Käyttäjän wonterghem kuva

20
"Talvella olisi aika veemäistä jos itänaapuri vetää toimitukset poikki ulko/sisäpoliittisista syistä. Järki käteen. "

Olaan tuontiriippuvaisesta öljystä, maakaasusta, kivihiilestä 100 %, ei se muutama megawatti siinä paljon painaa, sekin voidaan Suomessa tuottaa.
On vain halvempaa tuoda sähkö Venäjältä kun käynnistää omat voimalaitokset, globaalisessa maailmassa ei oikeastaan pyritäkään omavaraisuuteen.
Jostain syystä Saksalaiset haluavat olla riippuvainen Venäjän maakaasusta.

#28 Venäjällä on pitkä perinne siinä, kun ne keksii kaikennäköistä jäynää Suomelle. Lukuisat rajaongelmat, puutullit ym.

Maakasun suhteen Venäjä toimittaisi ensisijaisesti sinne mistä saa kovemman hinnan ja sitten muut kärisisivät pulasta. Hinnoittelu tulee olemaan mielenkiintoista kun itänaapurin tavat tuntee.

Käyttäjän wonterghem kuva

29
Venäjän ajatustavasta luulisi olevan tietoa Saksassa.
Tätä nykyä Saksassa asuu 3,5 miljoona Venäläistä, eli saman verran kun Turkkilaisia.

Ehdottomasti luvat myönnettävä kaikille kolmelle hakijalle. Suomesta voidaan sitten viedä energiaa Ruotsiin ja mahdollisesti Venäjälle. Puhdasta ja turvallista (ainakin verrattuna Itä-naapuriin).

Sitten kun joskus 50-100 vuoden päästä fuusio toimii niin rakennetaan sitten fuusioreaktoreita ja vanhat ydinvoimalat poistuvat sitten käytöstä pikkuhiljaa.

Ydinvoima on ainoa riittävän energiamäärän tuottava ratkaisu, joka takaa energian saannin myös talven kylminä öinä.

#11 "”Mä lehden luin”. Tämän aamuisessa Keskisuomalaisessa, etusivulla on puole sivun TVOn mainos. Sen sanoma on, että, se katsoo olevansa hyvä vaihto- ehto uuden ydinvoimalan rakentajaksi. Onko tämä sattuman sanelemaa- minä vaan kysyn? Vaalit lähestyvät ja rahoituksen turvaamiseksi on hyvä olla liikkeellä ajoissa."

Rahaa Keskisuomalaiselle, jotta se voi myöntää ehdokkaille alennuksia 2011.

Ydinvoimasta käytävä keskustelu kulkee omituisia polkuja verrattuna siihen, miten ydinenergian käyttöä todellisuudessa tutkitaan ja siihen, missä tilassa ydinenergian kehitys on. Keskustelua käydään tunnetasolla ja tietyistä poliittisista lähtökohdista käsin. Tosiasiassa Suomessa ja yleensä länsimaissa ollaan kaukana Zernobylin kaltaisista voimaloista ja turvallisuusuhista.

Joskus tuntuu siltä, että Zernobyl oli KGB:n salajuoni saada ydinenergian tuotanto lopetettua länsimaissa? Neuvostoliito ja sen perillinen Venäjä kun eivät ydinenergian tuotantoaan ole lopettaneet edes zernobyltyyppisissä voimaloissaan. Venäjälle ei tuota vaikeuksia myydä ydinsähköään minne tahansa, mutta Suomelle se on (ainakin vihreiden mukaan) mahdotonta.

Tosiasia kuitenkin on, ettei suomenkaltaisessa maassa tällä hetkellä ole olemassa muuta realistista energian tuotantomuotoa kuin ydinvoima. Realistinen on tässä tapauksessa kannattavan synonyymi.
En ymmärrä, miksi voimalalupia pitäisi säännöstellä? Miksi rakentamislupaa ei voisi myöntää kaikille ehdot täyttäville lupahakijoille? Keneltä se olisi pois? Jos kerran omilla rahoillaan rakentavat turvallisen voimalan, niin eikö se ole kaikkien suomalaisten etu? Ja jos eivät rakenna, niin so what?

Huolimatta Vihreän liikkeen ja Greenpeacen kutsumuksenaan harrastamasta pelottelusta tässä linkki, josta voi hieman tutkailla ydinenergian ympärillä tehtävää tutkimustyötä.

http://ec.europa.eu/research/leaflets/fission/page_02_fi.html

Käyttäjän timo kuva

Antti-Johannes #33. Olen täsmälleen samaa mieltä.

Käyttäjän timo kuva

Olisi tosiaan kiva jos blogin kirjoittaja voisi vähän avata tuota sekavaa kirjoitustaan. Perustelut olisi mukava kuulla. Toivottavasti ne ovat olemassa?

# 33 kyllä
# 34 niin myös

14. Juu, jos siirrytään sosialismiin niin itsemurhien määrä voi hyvinkin vähentyä. Itsemurhat ovat korkean elintason sivuilmiö, jos ihmiset joutuvat kamppailemaan ravinnosta ja ylipäänsä henkiinjäämisestä niin elämällä on selkeä tarkoitus. Ei sitä silloin lopeteta itse. Joten sosialismissa itsemurhat voisivat hyvinkin hävitä.

"Mielipidetiedusteluissa kansalaiset ovat vahvasti uusiutuvan energian käytön lisäämisen puolella. Voidaan siis päätellä, että kotitalouksilla on halu maksaa kalliimpaa hintaa energiasta. "

Taas näitä mielipidetiedusteluja, kerron nyt sinulle Päivi ja muillekin sosiaali"demokraateille" miten ihminen viime kädessä äänestää: RAHALLA.
Nyt on vapaaehtoista vihreää sähkö, kuinka moni sitä käyttää? Kuinka moni on valmis maksamaan siitä? Minä en ainakaan ole, joten älkää tulko sanomaan mitä pitäisi tehdä, jokainen ihminen joka haluaa tehdä jotain äänestäköön rahoillaan vihreämmän sähkön puolesta (joka on puolestaan jo subventoitu valtion toimesta, eli veronmaksajat maksavat aina).

Käyttäjän henry2 kuva

Tätä minäkin olen epäillyt. Saisi jvd pistää tämän kommentin, kommentti # 7, myös tuonne Korholan lobbausblogiin:

jvd kommentoi:
12.10.2009 10.40

T&T
Sähkömarkkinat | Tuula Laatikainen, 22.1.2009, 9:32

Suomen sähkön kulutus romahti kuin sotavuosina
Viime vuosi jää historiaan sähkömarkkinoilla. Sähkön kulutus yksinkertaisesti romahti.
Suomi kulutti sähköä vuonna 2008 ennätyksellisen 3,8 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna 2007.

Taantuman vuoksi lasku kiihtyi vuoden loppua kohden.
Teollisuus tarvitsi sähköä 7,1 prosenttia edellisvuotta vähemmän.
Rajuimmin eli 10,9 prosenttia sähkön kulutus kutistui metsäteollisuudessa.
Metallinjalostajien, kemianteollisuuden ja muun teollisuuden kulutus väheni yksi–kaksi prosenttia.

Suomen sähkön kulutus jäi 86,9 terawattituntiin. Vuonna 2007 lukema oli 90,4 terawattituntia.
Tiedot ilmenevät Energiateollisuus ry:n tänään torstaina julkistamista tilastoista.

Sähkön vienti Ruotsiin kasvoi 19,63% v. 2008.
_
h t t p ://www.tekniikkatalous.fi/energia/article207902.ece
_
Sähkön kulutustilasto
h t t p ://www.energia.fi/fi/tilastot/sahkotilasto/kaytto/sahkonkayttojaverkostohaviot

Sähkön tuotanto- ja vientitilasto
h t t p ://www.energia.fi/fi/tilastot/sahkotilasto/tuotanto/sahkontuotantotuontijavienti

Käyttäjän henry2 kuva

Onko näissä P- Lipposen lausunnoissa kenties pikku, pikku ristiriita:

"Nyt pitää panostaa neljännen sukupolven ydinvoimaloihin, joissa raaka-aineen tarve on minimissä ja jäte saadaan uudelleen käytettyä."

ja

"Jätteen kuljettamiseen on suhtauduttava vakavasti. Uudet ydinreaktorit on rakennettava jo olemassa olevien voimaloiden alueelle. Ydinjätteen loppusijoituspaikan on myös oltava valmis ja voimalan lähellä."

Jos jäte voidaan käyttää uudelleen, niin mihin jätteen loppusijoittamispaikkaa tarvitaan?????
Vai käytetäänkö sitä johonkin mitä ei ole vielä keksitty?

Henry

Käyttäjän grohn kuva

Tehokkaimmasta teknologias ydinvoimala pitää rakentaa suuren kaupungin viereen kaukolämmön hyödyntämiseksi.

""Loviisan reaktorit on korvattava uudella tehokkaammalla teknologialla” ! - - - uudella ydinvoimalalla - - vs. - -- Päivi on nyt vähän jälkijunassa, tuo usko tuleviin tekniikan ihmeisiin on jo koeteltu - - - """

LO1 ja LO2 teräsrakenteet, betonivalut varsinkin - ovat vasta saavuttamassa maksimilujuutensa. Samoihin kuoriin voidaan varsin hyvin tehdä samantyyppisen voimalan evoluutioversio.

Luulempa että muutaman di;n ja tekn.tr;in pöytälaatikossa löytyy pitkällevietyä kaavailua siihen suuntaan. Suomalaisen inssin ja ASENTAJAN käsissä (stukin valvonnassa) voidaan taas kerran heiluttaa maailmalle vihervallankumuouksen lippua ilman hyytyneen veren ruskeanpunaista tahraa.

Vielä huomattava: Lipposkan ehdotus ei sisällä KIELTOA kenellekään, eikä millekään.
Minusta sinä on järkeä että ensin lähtee se, joka pikaisemmin alkaa työntää gigawatteja verkkoon.

Ydinvoimala tuottaa sähköä hyötysuhteella jotain 30% sadalta. Loppuenergialla lämmitetään itämerta. Sen lisäksi sähkönsiirrosta johtuvat kustannukset, sekä hävikki. Sähkölaskun loppusummasta 50% on sähkönsiirron osuus, pienkuluttajalla. Voi todeta, että panostus suurvoimalaan aiheuttaa vastaavan investoinnin jakeluverkon vahvistamiseen.
Loppupäätelmäksi jää että, mikäli uusi voimala päätetään rakentaa, ainoa energitaloudellisesti järkevä sijaintipaikka on jossain Pasilan tietämillä. Siitä vaan Päivi loppaamaan Espoon rouvia uuden ydinvoimalan kannattajiksi.

"leikkuri" on pihalla kuin lumiukko Venetsian torilla - vitsipalstalle siitä. Ydinvoiman hyötysuhde on noin 3 - 4 % . Surin osa jää hyödyntämättä. Merivettä tai haihdutustorneissa ilmaa - voimala lämittää tasan saman verran kuin vastaava (ainoa vaihtoehto) hiililauhdevoimala.

Tuulimyllykulissin takana hiililauhde pyörii osateholla, jolloin 80 % termisestä energiasta haihtuu vetteen ja ilmaan.

"Espoon rouvia uuden ydinvoimalan kannattajiksi" Siinäpä ei mitään aivopesua tarvita. Ydinvoimalan ympäristössä taustasäteilyn pienetkin muutokset huomataan.
Kriisitilannteessa suojaustoimet (esim. ilmatorjunta) ovat parasta mahdollista.

Jos ajatellaan potentiaalisen miehittäjän kannalta; se haluaa tietenkin voimalat ehjinä omaan käyttöönsä.

Jos eikkuria oikeesti pelottaisi se muuttaisi Olkiluotoon tai Hästholmenille ;-)

Eikö se TVO:n seuraava ydinvoimala voitaisi rakentaa Sipooseen? Tällöin voitaisiin voimalan lauhdevedet hyödyntää Helsingin ja Vantaan kaukolämmön lähteenä. Tarvittavat investoinnit olisivat Sipoon läheisyyden takia minimaaliset. Vaihtoehtoisesti voisivat Sipoon maanviljelijät tuottaa ydinvoimalan lauhdevesien avulla talvella kaikki Suomen tarvitsemat vihannekset.

Tätäkään keskustelua ei voida käydä ilman pätkää demarinarinaa:"...tämän hallituksen aikana...".

Kuulostaa Paavo Lipposelta tämä blogi ja on täynnä jossittelua, ei ydinvoimasta puhuttaessa voi ajatella niin, että ehkä sitten voimme, jos myrkyt saadaan sijoitettua turvallisesti, tai jos kehitetään myrkkyvoimalaa eteenpäin, joka voi olla parempi. Suomi voi kehittää vihreää energiaa, jota menee myös vientiin ja sen innovaatoita voidaan viedä ulkomaille, niin ei tarvitse pestä toistemme paitoja. Onko Päivi Lipponen saanut rahaa ydinvoimateollisuudelta, jotain kiertoreittiä tai suoraan.

Jos kuitenkin yritettäisiin olla olla järkeviä (insinöörejä) ja pohtia mikä ero on uusien ydinvoimalalupien määrän ongelmana?!
Useimmat hyväksynevät (greens excluded), että yhdelle uudelle voimalalle on tarvetta. Sillä korvattaisiin tuonnin tarve huippukulutusaikoina.
Sikäli kun tämän lukija lainkaan tuntee Suomen sähköntuotannon ja -kulutuksen rakennetta ja ns. reunaehtoja, on selkeä valinnan paikka pysäyttää/lopettaa/sulkea hiiltä polttavat voimalat (Mäntyluoto, Kristiinankaupunki, Inkoo, Salmisaari jne...). Mitä siitä sitten seuraa? Perusmatematiikan mukaan tarve toiseen ydinvoimalaan. Miksi juuri ydinvoimalaan? Jos arvoisa lukija voi esittää asiallisesti relevantin vaihtoehdon, olen valmis kannattamaan sitä.
Edellytän opponentilta kuitenkin riittäviä tietoja investoinnin suuruudesta, sähkön hinnan kehityksestä, kulutuksen suunnasta, EU:n skenaarioista sekä geologian ja kaivosteollisuuden oppimäärien korkeakoulutason suorittamisesta. Opponentin kelpoisuutta vähentävät GreenPeacin jäsenyys sekä Maalaisliiton (Kepu) jäsenyys.

#8 "Moderni infrastruksuurihan siistyy suoraan kapitalsimista käyttöömme. Kapitaslismin tehtävähän on kehittää juuri tuotantovälineet hupippuunsa." ... "kapitalismissa porvaristo on tuhonnut teollisuuden, tuotantovälieent ja luultavasti tappanut merkittävän joukon teollisuuden erikoisosaajia."

Ihan kuin nämä kaksi sitaattia olisivat snadisti ristiriidassa? :)

#40. "Jos jäte voidaan käyttää uudelleen, niin mihin jätteen loppusijoittamispaikkaa tarvitaan?????"

Myös nykyisiä ydinjätteitä hyödyntävästä hyötöreaktori-pyroprosessointilaitos -yhdistelmästä syntyy jätettä, mutta sen säteily syntyy pääasiassa cesium-137 ja strontium-90 -isotoopeista, joiden puoliintumisaika on ~30 vuotta. Jätteestä tulee käytännössä harmitonta muutamassa sadassa vuodessa. Johonkin sekin pitää jemmata, mutta tulevaisuuden jääkausista ei sentään tarvitse huolehtia. ;)

#44. "Ydinvoiman hyötysuhde on noin 3 - 4 % ."

Tämä luku viitannee nykyreaktoreissa polttoaineena käytettävästä rikastetusta uraanista fissiossa saatavaa energiaa suhteessa polttoaineen kokonaispotentiaaliin. Se suhde on n. 5%, ja nykymuotoista PUREX-polttoainekierrätystä hyödyntäen n. 6%.

#8
Fantasiointia jalat tukevasti ilmassa ja pää hapettomassa tilassa siitä, miten siirrytään sosialismiin VL:n n.10 %:n kannatuksella, vasureiden yhteensä alle 30 %:n.

Viimeisetkin olemassaolevat koekeittiöt horjuvat heikkouden tilassa.

Jassos ja taas näitä tusinaamatööripolitikkoja, joille totuius ydinsikailukulttuuristaan on kuin silkkaa unta. Jossei taas kerran korruptoidut holmlundin tusinanettimiliisit puutu niin totuutta kehiin:

Nimimerkki. TV Silminnäkijä Arto

Vastineeni L.S. pääkirjoitukseen, jossa kysyttiin vaihteeksi virkistäviä
ydinvoimavastustajien realistisia vastauksia kysymyksiin, koskien ns.
"edullisien ympäristöystävällisen ydinvoiman riittävää saatavuutta"

A/ Ydinvoima vastaa tuskin 2% maailman kaikesta energiatuotannosta. USA MIT
v.1988 faktana 2008 eteenpäin ydinvoima on ollut ja ON jatkossa 0,15%
maailman uraanikeskiarvoillaan energianegatiivista. 2kWh
fossiilidieselenergiaa malmikenttiin, vain 1kWh ydinvoimana ylös. Ydinalalla
tunnettu tutkimus esitti, 03% uraanipitoisuuden alituksesta
kivenmurskaamiseen, kuljetuksiin, jatkojalostuksen 3000MW centrifuugiensa
vaatimiin malmin hukkaprosentteihin fossiilidieselien kaivuukaluston
energiataseet on negatiiviset ydinalalle. EU julisti reilu vuosi sitten
päätöksin maailman negatiivisiksi tiedetyt ydinenergiataseet ja mm. CO2
kiintiötiedot salaisiksi! Ovat tuhoamassa Niger, Nigeriaan 85 000km2
raiskiokaivokset! Miljoonia ajetaan pois tieltä. Ydinvoiman CO2 päästöt on
jo 2-kertaiset kivihiilipolttoon nähden!

B/ EU:n salaisissa Cern kokeissa 2008 todettiin
laserisotooppierotuskokeitten 90% saannon uraanierottelun romataneen 11%
katastrofaalisen energianegatiivisiksi. Miksei uraaniteollisuuden jatkuvasti
laskevien uraanimalmien takia 2008 eteenpäin sekä OL-3
plutoniumpolttolaitoksien ja ydinenergianegatiivisuuksista keskustella?
Miksi Cernin plutoniumpolttokokeitten laserisotooppikokein romahtamisesta
9-osiinsa ydinala edelleen vaikenee? OL-3 laitos on suunniteltu 1000-kertaa
perusuraanipolttolaitoksia vaarallisemman plutoniumpolttojätteen
tuotantolaitokseksi, koskei energiapositiivista uraania ole!

C/ Onko totuus tuottamatonta politikoille? 100% EU:n uraanimalmeista on
pakkojalostettavana kriittisen isotoopijalostamonsa osalta Venäjän
Majakissa. Putinin pelkkä sormenpainallus pysäyttää 100% ydinvoimanne koko
UE:ssa! Onneksi ei koske muuta energiasektoriamme! Paljonko kymmenien
miljardien epäkelpo OL-3 maksaa veronmaksajillemme? STUK-pomo sanoi, ettei
epävakaan palamalimitin OL-3 saa startata huippuvaarallisena. Ydinala
vastasi sulkemalla sanojan plokeja hihnassa. (T.S. 10.07.2009)! Ja
erottamalla viikko sitten Olkiluodon STUK:n pääpomon! Tem suunnittelee
Suomeen 1 200kpl ja 80 000km2 kokoisia uraaniaavikkokaivoksia EU:n 10v
ydinasetehtailuun. OL-3 on plutoniumASE laitos! USA ei enää suostukkaan
maksamaan kaikkea.

D/ TVO:n 100% säätökyvyttömät reaktorit lämmittää heinäkuun helteillä merta
IAEA +30C ydinturvamääräykset heittämällä ylittävillä liikalämmöillään.
Tappavan hehkuvaksi, menettäen todistetusti n. 84MW hukkatehot laittoman
korkeisiin lauhteisiin. Jo nyt TVO ydinvoimalat lämmittää vesiä +13,5
astetta. +25C peruskesäinen 2m matalikkovesi kiehuu JO nyt +38,5C
ylilämpöihin. OL-3 startista +45 lisälämpöön. OL-4 jo +55C! Yhtä kaikki
ydinenergia menee jo kesästä paperipaskarulien tekoon. Mutta yksikään
ydinhysteerikko ei ole kykene kertomaan mitä tapahtuu marraskuun alkaessa
pakastaa? Kun joka ainoa ydinwatti menee sen saman paperin tekoon myös
pakkasilla. Eikä yli jää ydinsäätökyvytöntä sähköä lisälämmityksiimme!
Ydinvoiman säteilysaastuttamaa lauhdevettä EI SAA IAEA:n kansainvälisen
alalla tunnetun ydinturvalain mukaaan käyttää MIHINKÄÄN muuhun kuin
sähköenergiaan!

E/ Luullaanko, että Suomelle määrätty EU:n kestävän kehityksen vaade +38%
EI ydinvoimaista v.2020 ei perustuisi faktoihin? 2050 mennessä vaaditaan jo
+78% EI ydinvoimaista SANKTIOIN! Miksi tuulivoima olisi tehotonta Atte.K,
kun Porin tuulivoiman vuosipysyvyydeksi ajettiin jo +43% Ja VTT:n Hanne
Holttisen Tuulensilmässä -08 mitattiin tuulivoimaloissamme uskomattomia +56%
vuosipysyvyyksiä. Kun ydinreaktoreillamme ei päästä edes puoleen! Entä esim.
Italian 31 laivanlastillista uraanijätettänne. Tai Saksassa vuotavat
tuhannet suolakaivosydinjätetynnyrinne onko tuo ekologista? Saisiko
ydinalasta tietämättömiltä vastauksia viimein?

Artikkeli on niin puuteheinää, että itse kirjoittaja ei viitsi kommentoida lukijoitten kysymyksiä ja huomautuksia!

Luultavasti johtuu siitä, ettei siihen kykene.

täytyy varmaan odottaa, että artikkelin kirjoittamiseen aikaansaaneet taustavoimat kommentoivat ja päivi sitten kirjoittaa ne omina ajatuksinaan!

Huhhuh mitä tasoa meillä on ihmisiä edustamassa kansaa!

Jatkuu . . .

. . . Koska neutroni kykenee lävistämään jopa metrin teräksen, neutronivuota reaktoriin sitova alimittainen 20cm peltikuori vuotaa näin laskien 80 %

Jatkuu . .

#54: Artikkeli on niin puuteheinää, että itse kirjoittaja ei viitsi kommentoida lukijoitten kysymyksiä ja huomautuksia! Luultavasti johtuu siitä, ettei siihen kykene."

Ihmettelen, kuka yleesä kykenee sanomaan "lopullisen totuuden" ydinvoimasta, kun mennään neutroni-, elektroni- ja positroni-tasolle. En usko, että kaikki kieliin ja historiaan myöhemmin erikoistuneet ovat käyneet esimerkiksi lukion pitkää fysiikkaa vakuuttuakseen henkilökohtaisesti siitä, miten vaikea ja laaja kysymys on.

Suomessakin on ollut melkoinen uutispimento ja yleisradiohiljaisuus siitä, miten heikosti hyötyreaktorin kehittäminen on onnistunut. Näin ollen moni kansalainen luulee, että ydinvoiman Lopullinen ratkaisu on lähempänä kuin onkaan.

"täytyy varmaan odottaa, että artikkelin kirjoittamiseen aikaansaaneet taustavoimat kommentoivat ja päivi sitten kirjoittaa ne omina ajatuksinaan!"

No en usko, että entinen Päivi Moilanen (sitten Herzberg, nyt Lipponen) on nyt ottanut artikkelinsa koko sisältöä Anne Brunilalta Fortumista, joka ei hänkään ole tekniikan tohtori ydinfysiikasta, vaan että ajatellaan kokoomuslaisittain "talouselämää" ja sosialidemokraattisesti "we must support our industry". Ongelma on siinä, ettei sosialidemokratia tässä ole kansallista, vaan eurososialidemokraattista ja ettei TVO:n tärkein tavoite ole saada Olkiluoto-3:akaan valmiiksi, vaan kiristettyä se STUK:n avulla Arevalta puoleen hintaan tai jopa 80% alennuksella. Jos tuon tekisi joku venäläinen tilaaja venäläisen viranomaisen avulla, kirkuisivat kaikki lehdet Putinin masimoimasa ryöstöstä ja päivystävät dosentitkin käyttäisivät uskottavuusrippeidensä viimeiset muruset sättimiseen.

Kyse Olkiluoto-4:stä on Ruotsin teollisuuden hanke. Uskoisin, että ehkä Konstamsfundet ja sitä kautta Två språkikiga Finland voisivat saada hyvän tuen Ruotsista vuosien kulueessa, mikäli Olkiluoto-4 toteutettaisiin ja päästettäisiin ydinvoimasta luopuvan ruotsin maltilliset kokoomuslaiset ja sosialidemokraatit pälkähästä.

Minusta on kuitenkin tärkeää, että Ruotsi kantaa vastuunsa päätöksistään eikä korruptoi Suomea kehitysmaiden tapaan alusmaakseen. Venäjä nimittäin vapautti Suomen Ruotsin epäpätevästä esivallasta jo 1809, mutta kaikilla Freudenthalin ihailijoilla tämä tieto ei ole vielä mennyt perille.

Minusta tohtori Lipposen kirjoitus oli hänen omansa, ja näkökulmaa voi laajentaa niin kuin kirjoittajat edellä ovat jo tehneetkin.

Miksi demaritäti lobbaa?

Saako historian opettaja rahaa kun lobaaa ydinvoimalaa kuten miehensä lobbasi AREVAn?

AREVA ja SDP ovat pa*koja.

Stuk tyrmää jatkuvasti olkiluoto 3 kehnot hitsaukset, viritys on myöhässä vuosia ja aikanaan kansalaiset maksavat kallista sähköä, joka tuhoaa ympäristöä ongelmajätteineen. Lipponen esittää lisää ydinvoimaa TVO:lle, joka vaikuttaa kykenemättömälle rakentamaan edes aloitettua ydinvoimalaa.

Ainakin 3 syytä lisäydinvoimaan:
1. Omavaraisuus, vähentää riippuvuutta naapureista.
2. Hiilidioksiidin suhteen päästötön, ilmastoystävällinen.
3. Hinnaltaan edullinen, lisää Suomen kilpailukykyä ja vähentää mm. asumiskuluja sekä liikenteen kuluja, junat, tulevaisuudessa autot jne.
Lisäksi turvallinen verrattaessa naapurissa oleviin vanhoihin laitoksiin.

Jos halutaan päästä vanhoista hiilivoimaloista, niin tarvitaa enemmän kuin 3 uutta atomivoimalaa.
Myös bioenergia, esin puu palaessaan tuottaa hiilidioksidia. Vain sitoutuessaan uudelleen kasvillisuuteen vähenee ilman hiilidioksiidi. Toisaalta vain ilmakehän yläosien saaste aiheuttaa kasvihuoneilmiön ja silloin esim. lentoliikenne on haitallisin.

Urpolta silkkaa sontaa. Annas kun kolmattakymmenettä vuotta TVO:laisuutta kiteyttää:

1/ 100% koko mantereemme uraanista jalostetaan Venäjän Majakissa, kuten ME TVO:lla toki mielellämme maailmaan tunnustamme!

2/Ydinvoima on JO energianegatiivista jokainen 1kWh ydinvoimaa vaatii uraanikaivoksiensa CO2 fossiilidieselpäästöjä 2kWh. Kuten ME TVO:lla taasen iloisesti tunnustamme!)

3/OL-3 laitos on tosiaan mm. Venäläisiä uraanivoimaloita 1000-kertaa vaarallisemmalle epävakaan palamalimitille suunniteltu PLUTONIUMPOLTTOLAITOS, maailman ensimäinen hahmotuskokeilu. Siksi sen mm. painajaismaisen epävakaita ajoalgoritmeja ei STUK nähdysti ole hyväksynyt 6 yrityskertaan! Lisäksi voimalaa tekeekin pelkästään ulkomongolian siivoojatädit, kuten STUK asian ulos äsken ilmaisi. Tosin STUK:n pomotkin TVO jo potkii laitokselta raivoissaan pois.

Jopa Poriin on tulossa jo pitkään ongelmattomasti toimivien Vattenfallin päästöttömien ja piiputtomien laitosten kopioita. Mikäs siinä, kun tällä Svartsvaldin 30MW koelaitoksellaan ei ole l a i n k a a n päästöjä. Kuten esim. ydinvoimaloillanne puolestaan kyllä merittäin!

Bion päästöttömyyden 0% määritteli toki jo Kioton sopimus aikoja sitten. Polttamalla päästöttömällä peltojätteet tuotettaisiin 2/3 osa maapallon energiasta ongelmitta. Lisäksi ollen 300% ydinsekoilua parempia poistaen CO2 suoraan ilmasta maailmalla ensikerran!

(Tässä YDIN-Paavo L. saa näyttävästi ydinharhoineen jo kyytiä puolueparemmiltaan!))
-------
T.S. 11.10.2009 Jutta Urpiainen alkaa päästä jyvälle siitä mitä kansa vaatii. Samaa kuin Obama USA:ssa POIS YDINSEKOILUISTA!

" Vihreä vallankumous myös Suomeen. Tästä kysymys:

1/ Vihreän kasvun vallankumous edellyttää energiatehokkuutta , lisäpanostusta uusiutuviin energiamuotoihin sekä pitkäjänteistä sitoutumista päästövähennyksiin.

2/ Viherelvytys ohjaa talouden rakenteen muuttamista ympäristön ja ilmaston kannalta kestävään suuntaan luoden työpaikkoja.

3/ EU tarvitsee uuden strategian, jonka tavoitteena on unionin nostaminen vuoteen 2020 mennessä maailman kilpailukykyisimmäksi vihertaloudeksi.

Edellyttää valmiutta rakennemuutoksiin myös meillä Suomessa. Tämä taas edellyttää panostusta uusien tuotteitten kehittämiseen. Moni maa on valinut viherelvytyksen, me emme (vielä). Suurin merkitys viherelvytyksellä olisi elvytyspanoksien kansainvälisessä koordinoinnissa kohti kestävämpiä energiatuotantotapoja. Tällä olisi huomattava hyvinvointivaikutukset nyt kyseisten maiden työllisyydelle, myös pidemmällä aikavälilläkestävän kasvun aikaansaamiselle.

Kaiken kasvun on jatkossa oltava vihreää!
_________________________________

Usein vihreä kasvu yhdistetään yksinomaan uusiutuvien energialähteitten tukemiseen! On tärkeää nähdä suuri potentiaali uusien energialähteitten tukemisessa ja ympäristöteknologian kehityksessä osana välttämätöntä sopeutumista. Pitkän aikavälin (2050) tavoite uusiutuvien energialähteitten osuudeksi voisi asettua esim 80%. Toinen rajapyykki 2020 tavoitteessa 38% tavoite johon sitoudutaan! Nyt unioni tarvitsee strategian, jonka tavoitteena on EU:n nostaminen v.2020 mennessä maailman kilpailukykyisimmäksi vihertaloudeksi. Esitin tammikuussa, että uusi parlamentti, uusi komissio ja EU:n jäsenvaltiot ryhtyisivät heti EU-vaalien jälkeen valmistelemaan "vihreän talouskasvun strategiaa". Strategiassa tulisi listata keinot, joilla Eurooppa nostetaan 2010-luvulla maailman kärkeen puhtaan tegnologian aloilla. Jutta Urpiainen."

*Ei sanan sanaa kestämättömän teknologian ydinvoimarakenteluista enää! SDP on Lipposen näyttävästi poispotkittuaan tehnyt täyskäännöksen pois ydinvoimasta! Ja puolue ei selkeästikään ole tehnyt tätä täyskäännöstä pois ydinvoimasta yksin. Koska viikko 42 jää historiaan koko EU:sta tulleella uudella suunnalla poistattaa 80% mantereen CO2 päästöistäkin 100% ilman ydinvoiman lisärakenteluja ja vastaavia menneisyyden kestämättömän kehityksen harhapolkuja enää kulkematta!

Annat päivi todella huonon kuvan itsestäsi keskustelijana. Miksi et tyrmää vastaväitteitä? Keskityt vaan luomaan lisää sontaa jotta vanhat jäisivät sinne alle. Todellakin ylhäältä päin vain jyrähdellään, eikä edes olla kiinnostuneita siitä mitä mieltä ihmiset ovat.

JOS LUKISIT NÄITÄ KOMMENTTEJA TEKSTEIHISI, YMMÄRTÄISIT LOPETTAA TUON ITSESI ANTILOBBAAMISEN!! HYVIN KAUAN TUNTUU KESTÄVÄN SE, ETTÄ TAJUAA KUINKA KAIKKI VAIN NAURAVAT MINULLE.

Ei yhtään uutta lupaa! Kulutus on saatava laskemaan, joten kaikkinaista tuotantoa on vähennettävä, koska maapallo ei muuten kestä!

Tai kestäähän se maapallo, mutta ei ihmiskunta. Vai ryhdytäänkö valitsemaan, ketkä selviävät...?

Minusta on vain hyvä, että filosofian tohtori ja historianopettaja opettelee historiantekemistä. On paljon hienompaa ryhtyä valtionaiseksi ja historiantekijäksi valtioneuvosten, kuten Riitta Uosukaisen, joukkoon kuin vain kirjoittaa kirjoja ja puhua esitelmiä muiden tekemisestä.

En epäile hetkeäkään, etteikö Fortum ja TVO (PVO) rahoittaisi 2011 vaaleissa Jyrki Kataisen johtamaan sinipunahallitusta.

Luulin, että Päivi Lipponen olisi kannattanut Loviisa-3:a Olkiluoto-4:n asemesta, koska Olkiluoto-3:llakaan ei olisi ollut kiire valmistua. Taitaa olla kuitenkin jako sellainen, että SDP kannattaa PVO:a, jolla on myös keskustalaista bioenergiaa esimerkiksi Pietarsaaressa ja Kokoomus Fortumia lähinnä Jyri Häkämiehen ja Fortumin 4 000 000 €:n riskiposition vuoksi Siperiassa.

Mia Kumpula-Natri (sd) kuitenkin kannattanee Fennovoimaa niin kuin keskustalaisetkin.

Eli nyt tiedämme, että SAK-SDP lobbaa nimenomaan Olkiluoto-4:ää. Lasse Lehtinenkin (sd) on Olkiluoto-4:n verkkosivuilla.

Näytti lipposkan TVO-Nikulan syytörahat loppuneen kuin seinään? Meinaan kun rouva ei vaan "jaksa" kommentoida lisävalheitaan tänne h e t i kun TVO:n ydinsikailurahoitus loppui pomoerotuksiinsa ja hyllytyksiinsä!))
-----------------

Gammaavia seinämaaleja.

Häikäisevän yleistä, miten sisäpiireissä tiedetyt faktat, varsin epäkelvottomat toimintatapakulttuurit pyritään piilottamaan. Ei näistä uskalleta keskustella millään tasolla. Koskei toimivaa konseptia ydinsektoreissa vaan yksinkertaisesti löydy! Otetaan veret ammattiosaajalla seisauttava shokkiesimerkki jälleen kerran. Revision aikana ydinvoimalassa liikutellaan tonneittain saastaista, säteilevää ja radioaktiivisia aineita. Korroosioliemiä, raapivia ruosteista putkipinoja, tällinkejä, likaista säteilyn syömää massiivista koneenosaa kylpee toisiinsa kolhiutuen pitkin naarmuuntuvia lattioita. Seinät tahritaan, ilmassa on sakeanaan työstettyä, smirklattua, hitsattua, ties mistä meislattua säteilypölyä, kaasuja ja sakkaista öljyräpäskää. Kiireessä kun touhutaan, niin saasta imeytyy pitkin voimaloitten hehtaarihalleja, huokoisia seinäpintoja, aina kattoa myöten kerrostuen. Muistan miten löydettiin mm. puhtaaksi luullussa revisiohuoltohallien nosturien yläpalkeista senttien kerrokset sinne vuosikertyminä singonnutta tappavasti säteillyttä vinkukoneella hiottua saastaa. Eikä vähän, vaan niin paljon, että huoneen säteilyturvaluokitus meni heittämällä neutraalista tappavaksi. Mutta näitä toki ydinalassa sattuu sukkana. Revisiokiireissä ei jälkiä ehtimiseen siistitä ja kuumat kontaminaatioiden agressiiviset hiukkaset annetaan rauhassa massoina poltella itsensä kiinni voimalan pintarakenteihin. Se näkyy sitten myös jatkossa. Häthätää ns. "toimivaksi" saatettu voimala saadaan toisinaan kaikkien ihmeeksi ontuen käyntiin. Hämmästytti miten i h m e e s s ä muutamassa päivässä saastaisen mustat seinät ja lattiat sitten saadaan hohtavan puhtaiksi? Salaisuus, raju ja karu, että jopa minulla meni vuosia täsmäiskuin selvittää miten hokkuspokkus oikeasti tehdään.

Maallikko oikesti arvelisi, miten voimalaa jälkisiivottaisiin valtavilla pesukamppanjoinneilla, painepesurein, liuotinaineilla, imureilla. Kaavittaisiin seinät puhtaaksi, hiottaisiin kuntoon. Ja mitä vielä! Koskaan en nähnyt siivousporukoita! Ei jätesankoja, trukinlavallisineen täynään inhaa säteilysaastasta pussitettua vietäväksi loppusijoitustunnelointeihin. Sillä monikymmenpyöräisellä umpikumirenkaisella TVO:n oranssisella kuljetusautoerikoisuudella pitkin pihattoa valot vilkkuen. Viimein oli ihan pakko salaa partioiden ottaa selville miten homma pelaa. Käytävien hiljennyttyä revision jälkeen näin hämmästyksekseni valtavat saavilliset tavallista valkoista vesiohenteista lateksia oviuksista sisään työnnettynä kuormana. Par ukkelia sutimassa hehtaariseiniä kuin ei mitään! Mitä, mitä hittoa! Muuta kuin jututtamaan. "Mistä tässä nyt oikeasti on kyse kaverit hei kertokaas nyt?"" No tässä vähän "maalaamme yli"!. . Olin silmät pudottaa kun näin miten hämärissä käytävissä pojat veteli satojen litrojen lateksitelaeriä hurjasti säteileviin puhdistamattomiin seiniin! Piti kustanteissa säästää, myös TVO-järjenkäytössä vastattiin! Mutta jännempää seurasi.

Kun seinässä oli ollut revision ajan "viikosta jopa kuukauteen" kiinni mittarit punaisille heittävää kilotonnistoa, säteily ionisoi kokonaiset valtavat käytävämateriaalipinnat. Säteily pumppaa elektronit pois ilmastointiin staattisista sähkökenttämertaan luoden. Kun tällaiseen äärimäiseen elektroniköyhdytettyyn voimalaseinään isketään elektronikylläistä vesilateksia vapautuu hurjat kipinöinnit! (Atomiparistolla, mm. ydinmajakoissa samanoloisella mekanismilla luodaan huikea 3000V staattinen virta-volttikenttä. Joten miettikää siitä!) Itse asiassa niin rajuja sähköpurkauksia sinkoili seinäpinnoista, että telaajien on turvasyistä aivan p a k k o käyttää pitkävartisia eristäviä teloja. Ennenkaikkea kipunointimeressä vähemmän syttymättömäksi todettua vesiohennemaalia. Hyvällä tuurilla ja mukana seuraavilla "suojelusenkeleillä" saatetaan suurin osa seiniin iskostuneesta säteilysaastasta sitoutumaan pintapuolisesti tuoreeseen lateksiin. Uskomattomalta metodi näytti läheltä katseltuna, en ollut hahmottaa kuinka brutaalisti homma eteni. Poissa silmistä, poissa mielistä! Ja huomenna gammaavat koboltti-60 tykitykset seinistä katoaisivat kuin taikaiskusta uudenkarheana kiiltelevään 0,3mm maalilateksipinnan alle niine hyvineen vuosimiljoonien ikionkalointiinsa!

Shokki päällä katselinkin miten hämärissä käytävissä uuden lateksin alta sinkoilevat tuoreet säteilyjen gamma- ja röntgenenergiat näkyivät fluorisoiden läpi! Maalareilla oli toki kiire ja paniikki saada kaikki nopeasti piiloon TVO:n johdon käskyistä. Suuri huoli oli myös etteivät säteilyenergiat sytyttäisi vermeitä kipunoinneista tuleen kuivuessaan. Mutta tuo hohkarivistö seinillä pani kyllä alkajaisiksi oksennuksen löysälle. Muistellessa miten huoletonna ydintyöväki jo seuraavana päivänä nojaili näihin satojen metrien matkalla fluorisoiviin kipunoiviin seinämiin. Asteli säteilyn ryydittämiä uudismaalattuja lattioita tajuamatta sieltä tunkevien gammojen tappavuuksia 0,3mm kerroksensa alta. Seiniä tuskin ensimäiseksi tajuaa suurteurastajaksi. Ne kun oli tottutettu kohtaamaan puhtoisen valkeina.

Totta kai ydinherrat oli ajatelleet ihan kaikki. Seinämien vahvuudet olivat kymmenien maalikerrostensa takia kasvaneet senttien luokkaisiksi paksuiksi matoiksi. Joka jannun ei toki sitä annettu ymmärtää. Vaan mitä tehdä tuolle kajastavalle etovalle kuoleman valolle pitkin saastaisia seinämiä? Ydininsinööreiltä ei hetikohta keinot lopu, kun pitää piilottaa vastuuta ja kyselytulvaa. Miltei ensimäisistä revisioista asti alettiin ydinvoimalan seinämiiin singota peitevaloa. Valtavia käytäviä maalattiin pimeässä jo valmiiksi hohtavilla fluorimaalinauhoilla ja erinäisillä hämäävillä kerroksilla! Oli tullut kuulema käsky ihan ylhäältä sisäministeriöistä asti. Maalarit totteli ja seinäloisteella peittyi sitten se "toinenkin kalmompi loiste"! Näppärää kun ydinrahvaalle ei auennut se mikä häntä seurasi käytäväkilometrit toisensa perään kaiket päivät. Istahdit mille tahansa betonitasanteelle. Asetit kätesi mille tahansa ovelle. Kurkoti karannutta meisseliäsi puhtoisilta uudenkiiltäviltä lattioilta. Niin siitä sait olla varma, että vain 0,3mm päässä odotti kyltymätön kertynyt säteilytappava saasta ja kontaminaatioiden runtelema säteilyhyöky. Mutta se mitä ei tiedä, eikä näy, eikä ole lehdissä haihtuu olemasta.
-------------

Litiumista

T.M.14.2009 Lyhennelmä. Kaustisella ovat luvat ja suunnitelmat valmiina Euroopan suurinta litiumtuotantoa varten. Sen arvioidaan kattavan 5 % maailman vuotuisesta litiumtuotannosta. 30v sitten seminaarissa todettiin öljyn loppuvan 50 v kuluessa. Öljyn loppumisajankohta muuttui. Tuotantoa on tehostettu. Öljytuotannon huippua ennustetaan 2025 paikkeille. Akkulaitteissa ollaan siirtymässä litiumtalouteen. Öljyn valta-aseman väheneminen tulee aiheuttamaan suuria järistyksiä energialähteisiin maailmalla. Etelä-Amerikan maat muodostavat tule- vaisuudessa uuden ökyrikkaan alueen saman tapaan Lähi-idän öljymaiden kanssa. Litiumia on maan kuoressa keskimäärin 65g/t ja merivedessä 170mg/t. Litium rikastui kallioperän karkearaekiviin ja suolajärvien alusveteen.

*On mielenkiintoista miten T.M. "piiloteksti" pitää sisällään suoraviivaiset vihjailut toiseen tappavan vaaralliseen uraanin vastaavaan kohtaloon. Teksti kuuluu "oikoluettuna näin"= Suomessa olevien uraanivarantojen lasketaan edustavan 15% maailman jäljellä olevista uraanivaroista. Suomen uraanin kaivamisen arvellaan pidentävän EU:n uraanihuoltoa vuoteen 2025. Uraanitalouden valta-aseman romahtaminen alan siirryttyä 2008 jälkeen energianegatiiviseksi tulee aiheuttamaan suuria järisyttäviä muutoksia maailman energiatalouksissa pois kestämättömän kehityksen uraanivoimasta. Suomen uraani on jalostunut karkeaan graniittipohjakiviimme heikkoina pitoisuuksina pohjakiviin, jotka jääkausi kaapi esiin.

T.M: Chile ja Bolivian yli 8 000km2 kuivajärven alla on laskettu olevan puolet maailman tunnetuista litiumvaroista. Myös Argentiinassa on litiumvaroja.= (Suomessa uraanimalmion keskeisin kaivuualue on 8 000km2 Helsingin ympärillä.) Kuivajärven alusvesiin on saostunut monien muiden metallien lailla litiumia. Tritiumin edullisuus perustuu prosessin yksinkertaisuuteen. Pohjavesi pumpataan satojen hehtaarien haihdutusaltaisiin, joissa aurinko haihduttaa vedet. Uutetaan pois boori ja mangnesium. Jäljelle jää litiumkarbonaatti akkuteollisuuteen. Litiumia saadaan myös USA:sta, Tiibetistä, Kanadassa, Australiassa, Venäjässä Novosibirskissä 1950-luvun luontoa saastuttavaa kaivosten pasutusta. Suomen litiumista omistaa suurimman osan Nordic Mining ASA. Loput suomalaisilla. Toiminta alkaisi noin 2v viiveellä.= ( Suomen uraanikentät valtaa puolestaan ranskalainen Areva. Joka on valmis Suomen uraanikaivosraiskaamisiin vaikka heti. Uraanikaivoksenkin niin myös litiumkaivoksen käyttöikä lasketaan reiluksi 10v.) Litiumkaivoksen käyttökaivuuiäksi lasketaan 15 vuotta. Yhtiö aloittaa kaivostoiminnan Kaustisten lähellä. Ullava Länttässä 450m pitkästä esiintymästä 3 milj. tonnia malmia 0.92% pitoisuuksina. Litiumin jalostustuotanto suunnitellaan saasteettomaksi.

Litium löydettiin Ruotsin Utön saaresta 1817, mutta hyödynnettiin 1920-luvulla saksalaisveturien pyörälaakereissa. Myös hätämerkkilaitteissa, merivesireaktioissa, voiteluaineissa, lasi- ja keramiikkateollisuudessa, metallivaluissa. USA Atomienergiakomissio oli litiumin suurin ostaja 1950-60luvuilla. Sillä litium-6-isotooppia käytettiin vetypommeissa. 1960-luvun alussa suomalainen litium pantiin kauppakieltoon, koska Neuvostoliittokin oli kiinnostunut siitä vetypommikokeihinsa. USA pakotti Suomalaisilta tiukat salassapitositoumukset.= (Aivan sama salailuverkostoitumisten tilanne kuin maamme uraaniesiintymienkin osalta siis jälleen tässä myös.) Litium on myös mielialalääke. Nyt kasvaa litiumin akkuteollisuustarpeet. Litium ja vety on parhaita sähkön varastoijia. Vedyn hyöryntäminen sitoo 3-kertaa enemmän energiaa kuin tuottaa. =(Suomen uraaninkaivuuseen menee niinikää 3-kertaa enemmän fossiilidieselenergiaa, kuin saadaan ydinvoimaa.) Litiumakkuja oli 15v sitten alle 1%. Nyt jo kannettavissa 25%. 10v sitten maailman litiumista kului akkuihin ja paristoihin alle prosenttiosia. Nykyään 25-27 propsenttia. 10v kuluttua ennustetaan olevan jo 70-80%. 60milj autoa/ vuosittain joissa 2v kuluttua hybridinä joka toisessa 5-35kW litiumioniakut. Yhden kWh tarve tarvitsee 1,5kg litiumkarbonaattia. Näin tarvitaan autoon 7,5kg litiumkarbonaattia. Jopa 50kg. Tietokoneissa on vain parisen grammaa. Tämä on olenaisinta painottaa toimitusjohtaja Olle Siren. Ensi vuosikymmenenä litiumin käyttö saattaa kymmenkertaistua maailmalla hybridiautoihin. Tietokoneihin nähden autojen litiumtarve on 1000-kertainen. Kehitellään mm. litiumtitaaninaattispinnelli jarrutehojen lataustarpeisiin sekunneissa. Näin säästettäisiin hirveät energiamäärät Siren vakuuttaa.

Litiumin tavoitehinta on kWh kohden 1000e. Litiumvarantoja maailmassa on 4,1 milj t. Maksimissaan 11milj. tonnia. Ilman kierrätystä japanilaisten ja korealaisarvioiden mukaan nykyvauhdilla maailman litiumvarannot tullaan käyttämään loppuun v.2025 mennessä! Samaan aikaan öljyhuipun kanssa. Nyt jo kehitellään epätoivoisesti Aasiassa ja Uusiseelantilaistutkijoiden kanssa vihoviimeistä keinoa litiumin merivesistä rikastamiseksi. Energiapulan viimeisessä vaiheessa sitä tirautetaan vaikka märästä rätistä näemä. =(Uraani loppuu nykynäkymin Suomen kaivosten ehtyessä myös energianegatiivisena kaivamisenaan reilussa 10v! Kuten litiumiakin, niin järkyttävän energianegatiivista uraanin kaivuuta merivesistä maailmalla on myös koemielessä jo kokeiltu mm. japanissa. On suorastaan maailmanpetosluokkaa valehdella ydinhallintomme nyklytapaan, että siinä kun liki käyttämättä olleet valtaisat litiumvarannot kulutetaan 10v sisällä uraania riittäisi vuosisadoiksi! Litiumin kierrätys onnistuu kyllä. Mutta uraanivarojemme kertakäyttöisyys ja jalostamisasteen 0,25% kokonaissaannot kuluttavat jo nyt energianegatiivisia varantojamme sellaisella nopeudella, ettei muuta metallivarantomme tuhlata noin tyhmästi.

Suomen vallankumousarmeija on nyt täälläkin. Mikään ei voi pysäyttää vallankumousta...

Tuleeko Päiville ja (TVO:n rengille,Öykkäri-Paavolle) tilinteon paikka?

Poliitikkojen jääviys otetaan vastedes tarkempaan syyniin, arvioi oikeusministeri Tuija Brax (vihr) Tv1:n Ykkösaamussa.

Braxin mukaan poliitikkojen jääviyttä seurataan jatkossa huomattavasti tarkemmin kuin tähän saakka.

Kun tiedot ovat julkisia, voi huomattavasti paremmin arvioida, syntyykö jääviystilanteita, Brax uskoo. Hänen mukaansa jääviys myös otetaan jatkossa vakavammin.

"Jos on jäävi, ei osallistu myöskään mutkien kautta päätöksentekoon", Brax linjaa.

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Brax+Poliitikkojen+j%C3%A4%C3%A4vi...

Demarien uskottavuus alkaa muutenki olla täysi nolla.

Auringkoenergia lyö itsensä ykköseksi.Ydinvoimaa kannattaa vain sellaiset henkilöt jotka saavat siitä mainosrahaa..lahjuksia. Loviisa Ja Eurajoki nyt jo ikuisia saaste-pesiä täytyisi ajatella kuka siellä 1000 vuoden päästä tepastelee..jätteen hautaaminen ei auta..on kosmeettista..luvan siihenkin myöntää ihminen joka saa lahjuksia.

Hei Saksasta,
kuuntelin tänään sunnuntaina, 6.12.2009 kello 11 ndr-info nimisen radioaseman ohjelmaa ilmastoasioista ja tulevasta ilmastokokouksesta Kööpenhaminassa.
Radio-ohjelman teema oli Skandinavian maiden: Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Suomen käyttäytyminen ilmastoasioissa. Ihmettelen, miksi älykäs suomalainen kansa antaa hyvin huonon kuvan ilmaston suojelussa. Uusi atomivoimala on rakenteilla. Aivan kuin kukaan ei muistaisi Tschernobyl katastrofia. Nykyään luotetaan dialoogiin tai ainakin yritetään kansainvälisesti pysyä dialoogissa muiden valtioiden kanssa.
Suomen pitäisi ottaa esimerkkiä Tanskalta ja Ruotsilta, kuinka nykyaikaisesti enegiantuotanto ratkaistaan. Tietysti Suomen luonto on erilainen naapurimaihin verrattuna, muuta kuitenkin pitäisi yrittää olla up-to-date, kansainvälinen ja nykyaikaisesti luonnonsuojelun kannalla. Maapallo kuuluu jokaiselle ja luonto myös.
Nykyaikaisempaa on aloittaa energian säästäminen yksilönä, etsiä uusia muotoja tuottaa orgaanista energiaa ja laskea todellisen energiankulutuksen määrä, mikä on tarpeellinen elämän ylläpitämiseen ja kehityksen jatkumiseen.
Mielenkiintoisempaa ja moderninpaa on miettiä, kuinka tuottaa energiaa luontoa suojellen. Kuinka olisi, kun Suomessa järjestettäisiin tieteellinen kilpailu, kenellä on paras idea tässä asiassa?
Ritva ( On kiva kuulua Pisa-kilpailun voittajakansaan. Nyt kuitenkin tuntuu ikävältä, kun ilmastoasioissa suomalaiset vaikuttavat ajattelemattomammilta kuin muut skandinavialaiset valtiot. Miksi? Ei kai aina voi syyttää Venäjää.)

Hei Saksasta,
saksalaisessa radio-ohjelmassa esitettiin laskelma, missä ruotsalainen kuluttaa 2 yksikköä energiaa, suomalainen kulutta 4 yksikköä energiaa samassa ajassa . Onko suomalainen tuhlaaja?
Ritva

[b][/b] [b][color=red]VAROITUKSEN SANAA!
_________________
____________[/color][/b]

*Seuraava materiaalin avaukseni on yksinkertaisesti HÄIKÄISEVÄ! Kuten olettaa saattaa kyse on vanhimmista mahdollisista lähteistä maailmalla saatua ULTRAsalaustiedettä. Vuosikymmeniä ENNEN varsinaista atomiakaa!! Taustat avautuvat maailmansotien välisiin saksalaisiin maailman rehellisimmin ja vähiten sensuroidun materialiston Eurooppalaiseen sellaiseen läpikäymisiin. Juttu on suorstaan SHOKKI jopa kaltaiselleni vuosikymmnet ammattitasoillaan aihetta läpi käyneelle. Vaikka nyt on joulu tiukuillaan, en silti voi olla hämmästelemättä miten valtaisan VALTAISAN tutkimattomuuden, ison tietopimitysvaltameren näen avautuvan eteeni. En edes y r i t ä käsitellä löydösmateriaalia kerraltaan. Keskitän sen nyt tähän maailman ensi-iltana sitten yli 80v systemaattisten pimitysvuosikymmentensä. Materiaalia tulee jatkuvasti lisää, mutta jo nyt olen aivan "ällikällä". No päättäköön kukin kohdallaan kiinnostaako maailman merkittävimpien ydinsisäsiittopiirien salailusysteemien paloittelut. Vahvana allekirjoittajan lisäyksenä. Kyseessä on tietääkseni maailman AINOASTA JÄLJELLÄ OLEVSTA KIRJAMEGAHARVINAISUUDESTA POIMITUT AMMATTIKIRJOITTAJAN UNIIKIT!
---------------------

[color=green][b]1927 K. Fajans Luonto ja me 6 Radioaktiivisuus.[/b][/color]

Hallussani on varsin laaja ja kattava ydinaiheinen kirjasto. Mikä niistä on kaikkein harvinaisin ja vaikeimmin saavutettava nykyään? On kirjastossani myös sellaisia kirjaharvinaisuuksia, joita ei saa kirjastoista. Ei edes antikvariaateista, on toki! Suorastaan myyttiseksi tämän tässä esittelemäni kirjan tekee se, että se on julkaistu vuosikymmeniä ENNEN kuin koko ydinfysiikkaa edes tunnettiin. On minulla toki tätäkin vanhempia ydinaiheesta kirjoittavia uniikkeja kirjoja. Mutta tämä kyseinen Otavan julkaisema teos on Suomen ensimmäisimpiä pelkästään ydinalaan liittyvä kirja. Kyseinen on, mikä parasta Saksalaisten ydinspesialistien tietokirjastoa, jota jopa Alamosin ydinfyysikot visusti tietoinaan käyttivät! Puhtaasti siis ennenkaikkea USA:n ydinsensorien ulkopuolella olevan erityisen harvinaisen ydinfysiikan sensuroimattomuuden helmi. Se se toki on.

Kirja on tylyn karu läpyskä, pelkin sinivalkomustin pahvikansin. Liki lattean pokkarin oloinen. Sivujakin vain mitätön 180. Olin kirjan saatuani lähinnä, niin "pettynyt". Ei voi paljon noilla ensieväillä odottaa sensaatiomaista löydettävää. Ensimäinen ihmetykseni oli havaita kirjan käsiini saatuani se myös niin huonosti laman kourissa tehdyn, että kansi irtosi kättelyssä käsiin. "Hemmetin huonoa pilipalipokkaria ja maksoikin mokoma". Näillä alettiin tutustumaan toisiimme. Kun avasin kannet huomasin, ettei opuksen huonosti kasattuja sivutaitoksia oltu edes vaivauduttu aukaisemaan. Vanhoissa kirjoissa tätä vikaa toisinaan on. . .Mutta eikö TOSIAAN tätä opustani ollut maassmme k u k a a n edes aukaissut? Uteliaisuuteni heräsi, m i k s i jo maailmansotien välissä kirjan sisältö oli koettu niin vaaralliseksi, jotta käsissäni lienee ollut hajapainoksen epäonnistuneen jämäkirjanen. Oli pelastettu ehkä yhtiön roskiksista? Olisiko sisällössä sitten jotain sellaista, joka olisi saanut tuhotuomion joutuessaan silloisten valtioin turvamiliisien käsiin, mielenkiintoni alkoi herätä.

Aloin ymmärtää niteitten erityispiirteeksi juuri sen, miten Oppenhaimerit ja Fermit, jopa Enstein kolusivat keskeisimmät tietonsa ennen II-maailmansotaa juuri tästä uniikista. Alamosissa kirja olisi ollut kunniapaikallaan. Sitten enteelliseltä sivulta, kuinkas muutenkaan 111 löysin Suomen ensimmäisen "kalutronkuvan". Tai paremminkin sen esiasteen. J. J Thomsonin laitteen, jolla kyettiin erottelemaan ensimäisen kerran kemiallisesti samanlaiset isotoopit toisistaan. Myös maailman ensimäiset valokuvat siitä millaisen spektrivalokuvan nämä ilmakehän kevyiden jalokaasujen separoinnit valokuvaan teki. Tämän edelleenkin erittäin salatun ja vaikean erotteluprosessin avainsanalla on ydinalalla mystinen salattu nimi. Edes minä en ydinalan huippuosaajana ollut perehtynyt näin kirjallisena tähän mystifoituun maailmaan. Kyseessä oli se ensi kertaa ydinkirjallisuudessa todistettavasti dokumentoitu säteilylaji, jota ei edelleenkään nyky-ydinvoimaloitten dosimetria tunne. Ei opeteta niitten olemassaoloa, saati että tälle erityissäteilyn lajille olisi STUK:n kaltainen ydinturvanormitus luonut edes turvallisuusrajaansa. Tässä se nyt oli ja kirjallisena edessäni ensimäisen kerran. Senkun vaan alaisin kopioimaan kyltymättömien IAEA:n poliisien kauhuksi. Olkaatten hyvät. Nyt alan puhumaan "kanavasäteistä"!
------------

[b][color=green]Kanavasädemysteerit II.[/color][/b]

"S.21. Kuten Becquerel osoitti, lähettävät uraanivalmisteet läpitunkevia säteitä, jotka mustaavat valokuvauslevyn, saattavat fluorisoivat aineet loistamaan ja tekevät ilman sähköä johtavaksi, eli kuten sanotaan ionisoivat ilman. Tämän ionisoivan vaikutuksen voimakkuus ja sitten myöskin radioaktiivisen säteilyn voimakkuus voidaan mitata määräämällä varautuneen elektroskoopin tai elektrometrin purkunopeus. Nyt näytti Mary Curie-Sklodowska tämän menetelmän avulla, että uraanisuolojen radioaktiivinen vaikutus on suhteellinen niiden uraanipitoisuuteen, joten siis radioaktiivisuus on ominaista uraani alkuaineille ja tämän atomiominaisuus joka on riippumaton uraaniatomin kemiallisista sitoutumisista. Tämä tieto kantoi pian runsaasti hedelmää."

* Sopii kysyä millaista hedelmää, kun näitä kirjoituksien viisauksista on kulunut aikaa yli 80v. 1950-luvulla USA ja IAEA päättivät kylmän rauhallisesti poistattaa kaikista ydinoppimateriaaleista keskeiset tiedot siitä miten radioaktiivisuus tarttuu, varastoituu ja muuttaa ilmakehäämme radioaktiiviseksi tappavaksi myrkyksi. Nykyisien ydinvoimaloitten mikään dosimetria ei enää edes mittaa tuota mainittua säteilymyrkyttymisnormaalia! Jopa Röntgenyksikkökin hävitettiin ydinvoimalatietoisuuksista, koska se piti sisällään tiedon ilman säteilyn ionisaatiosta. Vesa mittaa Loviisan 2*37 400kg uraanipolttoaineitten tuossa kerrottuja uraanille ominaisia säteilyn ionisaatioenergian muutoksia. Videoi tieteellisesti tapauksen ja kertaa seikkaperäisesti miten "ionicatcheri" noudattaa Curien selkeän perusydinfysiikan lakeja näyttäessään miten ilmakehään ydinvoimalasta johtuvat halkeavat uraanien säteilyenergian kertymät ilmaolemusta muuttaa.

Kun videoinnista tehdään kyselyjä maamme julkisuuden korkeakoulurehtoreilta ja vastaavilta STUK viranomaisilta niin mitä tästä aiheesta heidän häilyvät, ostetut ja valheelliset arvionsa on:" Valhetta, ei säteily vaikuta noin! Ei millään NYKYISIN mittalaitein. Poikien väitteet ilmakehän kyvyistä sitouttaa säteilyn energiaa tai ionisoida sitä muka myrkylliseksi on silkkaa huiausta! Väitteet beettasoihtuionisaatioista ja ydinvoimalan savupiippujen ionisaatioon kappuraksi lennosta palaviksi linnuiksi on silkkaa räikeää ROSKAA! Tuollaiselle videoiduille mambojambolle ME ydinalan syvästi kouluttautuneet eliitit voimme vain halveksien nauraa! Ottakaa oppia viisaimmistanne, säteily ei tietenkään muuta ilmaa millään lailla!" Niin, minulta usein kysellään, miksi ihmeessä tutkiskelen ydinfysiikankirjoja jotka on tehty ennen 1953 Oppenhaimeroikeudenkäyntejä, tai vähintään ennen 1979 koulukirjauudistuksia. Niin kuten tästäkin esimerkistä näimme. Minulla EI ole mitään syytä tutkailla kvanttiydinfysiikkaa kirjoista jotka siihen EIVÄT edelläkerrotusta vanhemmista poiketen kykene!
-------------

[b][color=blue]Kanavasädemysteeri III.[/color][/b]

S.25 "E. Rutherford ja F. Soddy esittivät v.1902 sen tavattoman rohkean mielipiteen, että radioaktiivisten ilmiöitten olemus on alkuaineitten muuttuminen. Jos pieneen putkeen suljetaan tietty määrä radiumemanaatiota(radonia), niin voidaan sen hajaantumista seurata joko mittaamalla siitä lähtevä läpitunkeva säteily, tarkastamalla sen tilavuutta tai spektroskoopin avulla osoittaa enemanaation määränvähenevän kuukaudessa. Emanaatio siis häviää. Sen sijaan voidaan spektroskopialla todeta putkessa muodostuneen alkuaineheliumia. Alkuaine muuttuu toiseksi ollen jyrkässä ristiriidassa aikaisemmin mainitun alkuaineiden katoamattomuuden lain kanssa. (Radonin säteilypysyvyydeksi tajuttiin jo yli 80v sitten nimenomaan kuukausi. Eikä kuten nykyään STUK valehtelee tuskin kymmenesosan vajaa 3 vrk. Jälleen selkeä voitto myös tässä vanhoille sensuroimattomille tietolähteille.)

S.30"Erotetaan kolme eri radioaktiivisten aineiden säteilyä, nimittäin alfa, beetta ja gamma-säteet. Gamma ja röntgen säteetkin on näistä aaltoliikesäteilyä. Rinnastettavissa valonsäteitten kanssa. Alfa ja beetta on hyvin nopeita liikkuvia sähköllä varautuneita osasia. Beetta on 100 000- 300 000km/s ollen katodisäde elektronien tavoin negatiivisen sähkön atomeja, (elektroneja). S.38 Radiumemanaation (radonin) hajoaminen heliumiksi ei ole ainoa tulos sen muuttumisesta. Lisäksi emanaatiopuken seinämillä samoin kuin jokaisella emanaatiokehään joutuneelle esineellä, esim. platinalangalla, jää näkymätön KIINTEÄ radioaktiivinen jäte! Ns. aktiivinen kerrostuma. Tarkka analyysi toi ilmi, että tässä kerrostumassa täytyi olettaa olevan ainakin kolmea radioalkuainetta."

Hetkinen, hetkinen pelkkä esim. radonkaasun hetkellinen ohikulku kaasumaisena säteilijänä patinoi pinnalle säteilevän kiintoaineen pinnan! Niin hurjia juttuja, ei ole mikään ihme, ettei tällaisia totuuksia radioaktivisoituneitten uraanikaasujen piirteistä kuule nykyisin hiiskumisia missään maamme ydintehtaissa. Joissa kiintouraanit muuttuu ensin kaasuiksi. Siirtyy kuplien ja tuulettuen esteittä ympäristöönsä. Ja pian taas muodostavat tauotta vaarallista säteilevää kiintoainepatinaa, kuin tyhjää vaan!
------------

[color=blue]Kanavasädemysteeri IV.[/color]

Sivu 111 jätetään nyt alkualustuksena väliin."Kuvan 5 esim. esittää filmilevyä, jonka Thomson sai tutkiessaan ilmakehässä olevien keveitten jalokaasujen isotooppisia seoksia. Isotoopeilla on nyt todettu erisuuret massat m, niin, että niiden vaikutuksesta täytyy levylle muodostua eri paraabeleja, joten, paitsi niitten toteamista, myöskin niitten erottaminen toisistaan on mahdollista. Thomson havaitsi normaali atomipainoltaan 20 neonin vastaavan parabelin vieressä on toinen heikompi jälki, joka muodostuu toisen kaasun 22 arvoisesta neonista, metaneonia. F. W. Aston koetti myös toisia kemiallisia, jaotushaihdutuksia onnistumatta. Isotoopit eroitti VAIN kanavasädeanalyysi. Hän kykeni erottamaan mm. kloorista samalla tavoin kaksi eri isotooppialkuaineseosta. Samoin esim. toriumlyijy= 208 ja uraanilyijy= 206. Joiden edelleenmuuttuminen tapahtuu niin hitaasti, ettei sitä voida mitata nykyopein, (STUK/ nykyilluusiot ns. "stabiileista isotoopeista", joita EI siis OLE!). Koska alkuaineita on eri painoisina pitää alkuaineen määrittelijäksi ottaa järjestysluku, jota voidaan sanoa myös perusluvuksi, (protonien määrä.)

*Sensaatiomaista on myös löydökset ilmakehästä. Esim jalokaasuissa todettiin jo alkuvuosista moninkertaisitunutta PYSYVÄÄ säteilykertymien aiheuttamaa ionisoitumista +++

Kirjoita uusi kommentti

Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja